10 myter om grafisk design

08.10.15 | Design, Nyttige tips

Mens noen myter om grafisk design bare er morsomme og harmløse, er andre myter direkte irriterende og generelt sett lite til hjelp i samarbeidet mellom kunde og grafiske designer. I søken etter å avmystifisere disse mytene er det laget laget en 10-punktsliste for å forstå hva grafisk design er og hvordan det er å være en grafisk designer.

1. Grafisk design er lett

En av de største antagelsene om grafisk design er at det er lett å være grafisk designer. Selv om en designer meste parten av tiden sitter foran en datamaskin, betyr det nødvendigvis ikke at jobben er mindre krevende. Grafisk design er på lik linje med andre profesjonelle yrker, som krever erfaring, kunnskap og stå-på-vilje.

2. Grafisk designere tjener masse penger

Selv om man skulle ønske det var sant, blir en grafisk designer aldri rik på jobben sin. Når maten på bordet, husleien og andre regninger er betalt, har en designer ikke så veldig mye mer enn andre å rutte med.

3. En grafisk designer vet alt

Det høres fint ut å kunne lese tankene til menneskene rundt oss, men den evnen finnes ikke. Derfor setter en grafisk designer veldig pris på å høre hvilke tanker du som kunde har om designet du bestiller, og hva du ønsker. Det er vanskelig å levere et design kunden blir fornøyd med, hvis bestillingen er vag. Selve designprosessen kan gjøres raskere og mer korrekt, hvis konkret informasjon og tydelige ønsker formidles.

4. Kunden har alltid rett

Selv om en designer er betalt for å gjøre en jobb for kunden, betyr det ikke alltid at kunden bør få siste ord i for hvordan ting skal være. Det som er viktig å tenke på er at designeren gjør mye av sine valg basert på erfaringer om hva som fungerer, og kunnskap om forskjellige stiler og teknikker. De fleste dyktige designere har god utdannelse innen faget de utøver.

5. Læreprosessen stopper etter endt utdannelse

Mange studenter tror de er ferdig utlært etter utdannelsen, og at de ikke trenger å lære seg noe nytt. De bruker det de har lært, og famler der kunnskapen ikke strekker til. Sannheten er at en designer aldri bør slutte å lære seg nye ting. Å delta på kurs, seminarer og lese fagstoff hjelper en designer å holde seg oppdatert på trender og ny teknologi innen designfaget.

6. Grafisk designere bør ha totalansvaret for designet

Det høres helt fantastisk ut, at en kunde lar designeren få totalansvaret for designjobben, men i virkeligheten er det ikke slik en designprosess fungerer. En ideell situasjon oppstår når kunden deltar aktivt i prosessen med sin kunnskap, men lytter og stoler på designers råd. Det er kunden som har kunnskap om bransjen sin, og designer bidrar med sin kunnskap for å lage et design som dekker behovet.

7. Design kan lages i en håndvendig

Ved hjelp av datamaskiner kan en designer utføre arbeidet sitt mer effektivt, – men å be en designer lage et design i løpet av kort tid ender ofte ikke bra. Godt design kommer sjelden fra hastverksarbeid. En dyktig designer bruker gjerne litt tid på research og på å sette seg inn i saken, før selve utformingen begynner. Et design basert på gode grunnleggende kunnskaper om hva designet skal representere, selge eller markedsføre, gir et design som er mye mer spisset og effektfullt.

8. Grafisk designere er født kreative

Det finnes ikke medfødt kreativitet. Alle starter med blanke ark og gjennom kontakt med omgivelsene, inspirerende opplevelser og riktig kunnskap utvikler en designer en egen evne til å lage overraskende nye ting, som får andre til å si: «Jøss, hvorfor tenkte jeg ikke på det?».

9. All design utformes på datamaskinen

De fleste som utøver grafisk design undervurderer kraften i å skape gjennom skisser på papir. Mange skisser på datamaskinen. Men mange av de beste idéene blir født gjennom flyten man får gjennom å tegne på et ark, på gamlemåten.

10. Hvem som helst kan være grafisk designer

Dette er kanskje den største misforståelsen av de alle. Grafisk design er ikke noe man leker seg gjennom. Å ha litt peiling på Photoshop gir ikke automatisk retten til å kunne kalle seg grafisk designer. Å være designer er en livsstil. En designer må holde seg oppdatert på de siste trender og verktøy, gjennomføre grundig research før et oppdrag og presentere designskisser på en profesjonell måte overfor kunde. Utover dette må også designeren kunne utøve sosiale ferdigheter gjennom et godt samarbeid med ulike typer kunder. Og ikke minst ha økonomisk innsikt, med realistiske priser på jobben som gjøres.

Kilde: Fritt oversatt fra en Infographic-plakat laget av Patrick Jude Ilagan.